FINAS




Sekali sekala, jom kita ushar revolusi filem kat Malaysia...
Tan Sri P.Ramlee- Lakonan spontan tanpa skrip. Filem2nya menjadi ikon perfileman industry filem tempatan sampai sekarang. Tak ada lagi filem yang Berjaya menandingi filem2 seperti Madu 3, Bujang Lapok, Masam2 Manis, Ahmad Albab, 3 Abdul dan banyak lagi.
Ingat tak filem2 lakonan Mr Os, Salih Yaakob, Hamid Ghurka and da geng? Aku xpati sangat siapa director famous masa ni, tapi mesti ada yang ingat  filem2 seperti Awang Spanar, Dr Os (xpasti tajuk, tapi cerita Os buka klinik tu), Ali Setan, pastu filem hantu komedi ala-ala Zombi Kampung Pisang tu (yang ada babak hantu alihkan tempat tidur sorang laki ni ke pokok pisang n rumah anak dara tu..). filem zaman ni pon boleh tahan gak, cuma jarang siar kat TV. So, orang pon dah banyak lupa.
Filem Yusof Haslam Berjaya menjadi ‘kotak pejabat’ pada era2 fazira eh, era2 90an. Pergi la Tanya akak dan makcik2 yang umo 30an @ 40an, sahih taw filem2 macam Pasrah, Tragedik Oktober, Mariam Mariam mana dan banyak lagi. Pada sekitar ni jugak la filem2 Aziz M. Osman keluar. XXRAY, Puteri Impian, Senario the Movie dan paling aku minat Lagi2 Senario. Aku rasa tu adalah filem Senario yang terbaek.
Era millennia plak, pengarah seperti Suhaimi Baba muncul dengan filem Pontianak cunnya yang mempopularkan balik genre seram di Malaysia. Kemudian lahirlah Jangan Pandang belakang yang menjadi fenomena terbaru ketika itu, yang menaikkan nama pengarah Ahmad Idham, Penerbit David Teoh and Pelakon Piere Andre. Sebelum tu, jangan dok buat lupa kat mamu kita, Prof Razak Mohaideen yang Berjaya menarik minat rakyat Malaysia mengenali loghat utara melalui filem2 anak maminya.
Pada masa ni jugak la muncul Aflin Shauki yang baru menetas dari kepompongnya. Aku memang minat giler dengan filem2 dia macam Buli, Sumolah and Los dan Faun. Lawak dia lebih kepada selamba and berulang-ulang. Contohnya dalam Los dan Faun mesti ramai yang perasan ayat ni: “memang, memang ayah saya seorang district officer, tapi daerah mana? Ha~ itu yang kita tak tahu tu, kan?”. Selain ayat ni, ada lagi beberapa scene yang menggunakan ayat dengan format yang sama.
Dan pengarah yang aku rasa aku paling suka tak lain tak bukan Mamat Khalid. Dalam filem2 dia, dia banyak memasukkan unsur2 yang pernah menjadi fenomena di Malaysia ni. Filem2 macam Rock, Kala Bulan mengambang, Zombie Kampong Pisang dan yang latest Hantu Kak Limah Pulang ke Rumah bagi aku merupakan filem2 yang aku boleh tengok ulang2 tanpa jemu dengan lawak2nya. Lawak Mamat Khalid lebih kepada lawak komik dan lawak dalam karekter tu seniri. Aku xpandai sangat dalam bab ni, tapi kalau tengok filem Zombie and kak Limah ni, sapa yang boleh lupakan mamat yang dok atas kerusi roda tu? Walaupon namanya tidak ku ingat, tatapi liuk tangannya tatap menjadi pujaan hatiku.:-)

Bersambung...

0 comments:

Post a Comment